Domain Objektif Kognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) sebagai Penentu Pencapaian Murid

Api yang marak menyala bermula dengan percikan api kecil. Tindakan yang kecil menghasilkan kesan yang besar. Usaha yang tinggi, pasti membuahkan hasil. Apa yang disemai, itulah yang akan dituai. Maka, jangan pernah mengalah. Teruskan Berusaha ! Gagal sekali tidak bermakna akan gagal selamanya. 

Pencapaian murid dapat ditentukan dengan adanya komponen-komponen tertentu yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP). Domain Objektif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) adalah antara komponen yang penting bagi menentu pencapaian murid. Dua aspek ini juga berperanan penting bagi memastikan matlamat dan objektif kurikulum atau pengajaran tercapai dengan jayanya. 

DOMAIN OBJEKTIF

Tiga jenis domain yang terkandung dalam Domain Objektif iaitu:

                 

 

 "Mengapa Domain Kognitif dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi menjadi Penentu Pencapaian Murid?"



 



Apa itu Domain Kognitif ? 

Domain kognitif adalah merupakan salah satu aras tingkah laku keintelektualan dalam pembelajaran yang telah diklasifikasikan oleh Benjamin Bloom (1956). Domain kognitif melibatkan komponen pengetahuan dan perkembangan intelek termasuklah mengenal dan mengingat fakta, prosedur serta konsep yang terkandung dalam intelek. Terdapat enam (6) kategori aras yang bermula dari tingkat yang paling mudah kepada yang paling susah atau kompleks. Enam aras yang dimaksudkan iaitu aras pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, penilaian dan reka cipta.  Kategori boleh dianggap sebagai darjah kesukaran iaitu murid perlu menguasai terlebih dahulu kategori pada peringkat mudah baru berpindah ke peringkat yang lebih sukar. Domain kognitif ini penting dalam menjadi penentu pencapaian murid sekaligus dapat membantu guru untuk melihat dan mengesan perkembangan murid. Oleh itu, guru hendaklah menggunakan aras domain kognitif dalam objektif pengajaran mengikut tahap perkembangan murid agar mereka mampu menguasai hasil pembelajaran dengan berkesan. 

Berikut merupakan jadual berkenaan dengan aras dalam Domain Kognitif:

Aras

RENDAH

SEDERHANA

TINGGI

 

Pengetahuan

Kefahaman

Aplikasi

Analisis

Penilaian

Reka Cipta

Penjelasan

Memerlukan seseorang itu mengingati dan mengeluarkan maklumat berbentuk fakta.

Memerlukan seseorang memahami maklumat yang diperolehi

Kebolehan menggunakan prinsip dan prosedur untuk melaksanakan sesuatu. Memerlukan seseorang itu mengaplikasikan pembelajaran yang telah diperolehi.

Memerlukan seseorang itu merungkaikan bahan kepada bahagian-bahagian kecil bagi menentukan bagaimana bahagian itu berhubungkait  antara satu sama lain

Membuat penghakiman berdasarkan kriteria dan piawaian melalui semakan dan kritikan

Menyatukan elemen-elemen untuk membentuk satu gagasan umum yang koheran atau berfungsi

Contoh

Dalam aras ini seseorang itu berupaya untuk mengidentifikasikan, menyenaraikan, menerangkan, memberitahu

Dalam aras ini seseorang itu berupaya untuk menerangkan, menganggarkan, meramal, membezakan

Dalam arah ini seseorang itu berupaya untuk membuat aplikasi pengetahuan, membuat ilustrasi, menunjukkan, menyelesaikan, mengklasifikasikan, membuat ujikaji

Dalam aras ini seseorang itu, berupaya membuat analisis, membuat banding beza, membuat perbandingan, mengklasifikasikan, menyusun

Dalam arah ini seseorang itu berupaya membuat kesimpulan, menerangkan, mengukur, membanding, rumusan, keputusan

Dalam aras ini seseorang itu, berupaya menyusun atur elemen ke bentuk atau struktur baru melalui penjanaan, perancangan dan penghasilan

Kata Kerja

Definisikan, nyatakan, susunkan, labelkan, kenal pasti

Jelaskan, huraikan, terangkan, bincangkan, buat interpretasi, berikan contoh

Demonstrasikan, tunjukkan, lukiskan, kembangkan, binakan,

Pisahkan, tentukan, asingkan, kategorikan, bandingkan,

Nilaikan, bangkangkan, cadangkan, ulaskan,

Gabungkan, gubahkan, rekakan, binakan, rancangkan,



Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 telah memperkenalkan Dasar Pendidikan Baru yang menetapkan kemahiran berfikir sebagai salah satu dari enam ciri utama yang perlu ada pada setiap murid untuk bersaing ke peringkat global (PPPM, 2013-2025). Salah satu kemahiran berfikir yang terkandung dalam Kemahiran Berfikir adalah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) ialah keupayaan untuk mengaplikasi pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi, menganalisis, menilai hingga mencipta. Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dikategorikan sebagai pembelajaran sepanjang hayat kerana kepentingannya terhadap perkembangan generasi muda. Inisiatif pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) adalah satu usaha berterusan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk melahirkan insan yang seimbang dan bertanggungjawab terhadap kemakmuran negara. Pemupukan dan pembudayaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dapat membantu murid melakukan operasi pemikiran seperti membuat analisis dan inferensi yang seterusnya dapat meningkatkan kefahaman serta meningkatkan prestasi pencapaian murid. 

Berikut merupakan enam (6) tahap pemikiran yang terkandung dalam Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) iaitu:

Mengingat 

Mengingat semula maklumat, fakta atau konsep

Memahami   

Mengingat semula maklumat dan boleh menjelaskan idea dan konsep

Mengaplikasi

Menggunakan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam situasi berlainan  untuk  melaksanakan sesuatu perkara

Menganalisis 

Mencerakinkan maklumat kepada bahagian kecil untuk memahami dengan lebih mendalam serta hubung kait antara bahagian berkenaan

Menilai

Membuat pertimbangan dan keputusan menggunakan pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan nilai serta memberi justifikasi

Mencipta

Menghasilkan idea atau produk atau kaedah yang kreatif dan inovatif


Keenam-enam tahap pemikiran ini berperanan besar dalam meningkatkan perkembangan murid secara menyeluruh. Bagi mencapai kecemerlangan dan memperbaiki kelemahan diri, murid-murid hendaklah mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai secara teratur dalam kehidupan. Hal ini kerana , apabila murid-murid mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam hidup sudah pasti secara tidak langsung mereka akan mampu menghadapi cabaran dan berani mengambil risiko untuk mencuba melakukan dan menyelesaikan perkara yang baharu. Pemupukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) mendorong murid untuk membuat kesimpulan berdasarkan logik, mempunyai bukti berasaskan bacaan dan penyelidikan yang dibuat agar apa yang disimpulkan itu rasional dan boleh diterima umum. 

Berdasarkan Taksonomi Bloom (Revised Bloom), tahap kognitif aras tinggi merangkumi empat domain iaitu aplikasi, analisis, penilaian dan reka cipta (Anderson, Krathwohl et al., 2001). Keempat-empat domain kognitif ini memerlukan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Oleh itu, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan Domain Kognitif saling berkait antara satu sama lain untuk memastikan pencapian murid berada di tahap terbaik. 


Terima Kasih 😊


Comments

Popular posts from this blog

Kepentingan dan Pelaksanaan Refleksi dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Kepentingan Merancang Pengajaran Sebagai Penentu Keberhasilan Guru dan Kemenjadian Murid