Kepentingan dan Pelaksanaan Refleksi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
" The more reflective you are,
the more effective you are" - Hall & Simeral
Pengenalan
Merujuk kepada perkataan refleksi, ianya melambangkan suatu proses yang penting dalam kitaran pembelajaran bagi kemajuankerja keguruan. Segala sesuatu yang telah dialami oleh guru sepanjang mereka mula mencurahkan ilmu amatlah berharga dan boleh dikongsikan bersama para pendidik yang lain agar memberi manfaat bersama. Pengalaman ini boleh dijadikan pengajaran atau pedoman yang bermakna kepada para guru apabila wujudnya kaedah yang sistematik dalam refleksi.
Definisi Refleksi
Kepentingan Menulis Refleksi
Perjalanan
pembelajaran dan pengajaran yang sempurna amatlah penting bagi memberi
pengalaman pembelajaran yang berkesan kepada murid-murid. Penulisan Rancangan
Pengajaran Harian yang lengkap perlulah disediakan oleh guru untuk meneliti
kelebihan dan kelemahan murid di setiap sesi pembelajaran yang berlangsung.
Oleh itu, penulisan refleksi bagi memastikan penambahbaikan dalam setiap
pengajaran amatlah penting demi membantu murid. Terdapat beberapa kepentingan
daripada penulisan refleksi dalam rancangan pengajaran harian seperti dapat membuat penilaian kendiri, melatih berfikir secara kreatif, krisis dan
analitik dan menghasilkan rancangan
pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang lebih baik.
Pertama,
dengan menulis refleksi, guru dapat membuat
penilaian kendiri. Hal ini dapat membantu guru untuk menilai sejauh mana ilmu
yang disampaikan oleh guru memberi kesan kepada murid. Pemerhatian melalui penilaian
dalam sesuatu pembelajaran amatlah penting bagi memastikan objektif yang ingin
ingin dicapai dipenuhi. Dengan adanya
penilaian, guru dapat memastikan keberkesanan cara pengajaran mereka juga. Murid-murid
juga berpeluang untuk memperbaiki diri seandainya terdapat beberapa perkara
yang mereka kurang mahir. Jika tidak dilakukan penilaian kendiri, kemungkinan
proses pembelajaran gagal adalah besar. Sebagai contoh, guru meminta pelajar
untuk menerangkan secara ringkas tentang topik yang dipelajari.
Kedua,
penulisan refleksi dapat melatih guru untuk mengasah kemahiran dari pelbagai sudut seperti kreatif, krisis dan analitik. Seperti yang
kita sedia maklum, tidak semestinya semua yang kita rancang akan mengikut
perancangan yang telah ditetapkan. Sudah pasti ada kurangnya di mana-mana
kerana khilafnya. Maka, sebagai seorang guru
yang bertanggungjawab terhadap murid-muridnya, kita mestilah menyediakan cara alternatif
yang lain bagi membolehkan pelajar yang kurang mahir atau lemah dalam
pembelajaran tersebut mendapat input yang sama seperti individu yang lain. Sebagai contoh, guru
menyediakan karangan pendek dan latihan yang lebih mudah difahami istilah dan
bahasanya untuk beberapa murid yang lemah. Penjelasan terhadap setiap perkataan
juga diberikan. Usaha guru dalam memastikan murid-muridnya mendapat pengetahuan
ini amatlah besar dan mulia.ilmu yang dipelajari amatlah bermakna dalam
membantu mereka maju dalam pelajaran.
Seterusnya,
kepentingan menulis refleksi adalah untuk menghasilkan
rancangan Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) yang baik. Demi memperoleh
proses pembelajaran yang berkesan dan sempurna, penulisan Rancangan Pengajaran
Harian (RPH) mestilah mempunyai kaitan diantara setiap perkembangannya dari set
induksi sehinggalah penutup. Hasil refleksi pengajaran dan pembelajaran sudah
pasti memuaskan jika diikut satu persatu. Guru juga boleh merujuk kepada
pemikiran secara langsung mengenai apa yang dilakukan oleh guru ketika mereka
mengajar berasaskan teori yang dipelajari.
Mafhumnya,
dengan adanya penulisan refleksi, pelbagai kebaikan dan pembaikpulih boleh
dilakukan untuk memastikan sesi pembelajaran dan pengajaran berjalan dengan
lancar. Secara tidak langsung, hal ini dapat membantu meningkatkan prestasi
murid dan guru sepanjang proses ini berlaku.
Memahami ciri-ciri amalan reflkesi akan memberi guru-guru asas yang baik tentang proses refleksi seperti berikut:
Kaedah-kaedah Refleksi
Menurut Johnson (1998), proses refleksi boleh dijalankan dalam enam tahap;
Guru-guru mesti memahami konsep pefagogi atau teori yang
digunakan dalam bilik darjah. Contohnya, Guru memahami teknik dan kaedah
kumpulan koperatif sebagai satu strategi pengajaran.
(ii) Tahap Transformasi
Selain itu, guru akan melaksanakan pengajaran dengan menggunakan suatu konsep atau prinsip di dalam kelas.Contohnya, guru akan menyediakan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) dengan menjelaskan langkah-langkah kaedah koperatif secara terperinci.
(iii) Tahap Pelaksanaan
Di tahap ini, guru akan menjalankan sesi pengajaran dengan melaksanakansegala
langkah dan prosedur yang disarankan dalam kaedah koperatif. Guru juga akan
membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil untuk menyeleasikan masalah
pembelajaran yang ditetapkan oleh guru.
(iv) Tahap Penilaian
Guru menilai pelaksanaan setiap langkah kaedah koperatif dengan
mengingati kembali pelajaran yang disampaikan. Beliau juga akan mencatat dalam
jurnalnya mengenai prosedut yang diambil semasa melaksanakan kaedah koperatif
dahn menilai pencapaian setiap pelaksaan yang diambil dalam kaedah pengajaran
sewaktu di bilik darjah.
(vi) Tahap Pemahaman Baru
Dalam tahap ini, dengan menggunakan kaedah koperatif, guru mendapat pengertian
baru daripada pengalamam pengajaran. Beliau akan menerapkan kaedah koperatif
bagi membaiki rancangan pelajaran harian untuk mengatasi segala kelemahan yang
timbul semasa melaksanakan kaedah ini.
Comments
Post a Comment